5 grunde til, at du ikke får trænet Billede: Canva

5 grunde til, at du ikke får trænet

Mange af os danskere dyrker meget lidt eller ingen motion. Faktisk dyrker langt de fleste af os langt fra nok motion, desværre. Ideelt set bør vi dyrke en times motion hver dag, og meget gerne en slags, der får vores puls til at stige markant.

De fleste er heldigvis udmærket klar over, at de burde bevæge sig noget mere. Desværre har rigtig mange ualmindeligt svært ved at finde en rutine, de kan holde fast i. Dette skyldes ofte en af de nedenstående årsager. Her er fem almindelige grunde til, at du ikke kan holde fast i din træningsrutine.

Du bruger træning som “straf”

Mange bruger træning som en form for straf eller kompensation for at have spist noget, de ikke syntes, de burde har spist. Du kender det sikkert selv. Man står i dilemmaet om, hvorvidt man skal tage et stykke kage eller ej, hvorefter man ender med at tage det. Til gengæld love man sig selv, at man løber en tur bagefter.

Dette er desværre en dårlig strategi, der får dig til at tænke på motion som en straf, når du egentligt bør se det som en belønning. Tænk bare på alle de fantastiske ting, motion fører med sig.

Alt eller intet filosofi

De fleste kommer ind i perioder, hvor man simpelthen ikke har tid eller overskud til at følge sin træningsplan. Det bedste ville i dette tilfælde være at træne det, man kan nå, og affinde sig med, at man ikke lige fik trænet så meget, som man havde ønsket.

Desværre vælger man at påtage sig en “alt eller intet filosofi”, hvor man dropper træning helt og spiser mere usundt. Dette sker ofte som en konsekvens af en tankegang, hvor man bilder sig selv ind, at man lige så godt kan lade helt være, hvis ikke man kan gøre det hele.

For meget, for hurtigt

Når du lige er påbegyndt en ny træningsplan, eller blot er begyndt at træne i det hele taget, så vil du i starten opleve en kæmpe energi og positivisme, hvor hver en træning føles som et fantastisk skridt mod et nyt og bedre jeg.

Dette resulterer ofte i, at man ikke længere har nok i at træne de 4 gange i ugen, eller 1,5 time ad gangen. Den overvældende positivisme gør, at man vil alt for meget, alt for hurtigt. Dette resulterer ofte i, at man ikke kan opretholde niveauet så snart den første motivation daler.

Herefter begynder man at få dårlig samvittighed over sin manglende træning, og derfra går det sådan set kun ned af bakke. Start stille og roligt, og giv din krop lov til at vænne sig til den nye livsstil.

Du spiser for lidt

Når man begynder at træne markant mere eller anderledes, end man tidligere har gjort, så ændrer man meget ofte også sin kost. Mange vælger at spise markant mindre kalorier, spise færre kulhydrater eller lignende.

Kombination af disse ting kan være meget svær at holde i længere tid. Masser af motion er hårdt for kroppen, hvilket betyder, at din krop får brug for mere næring. Dette er du nødt til at acceptere, hvis du vil opretholde dit træningsniveau. Husk derfor at spise nok!

Tak til iBob
Tak til Ibob.dk for deres økonomiske støtte til udarbejdelsen af denne artikel. Hos iBob kan du blandt andet finde mapper.