Får du for meget sukker? Her er 7 tegn på, at du gør Billede: Canva

Får du for meget sukker? Her er 7 tegn på, at du gør

De fleste af os danskere er glade for sukker, måske endda lidt for glade. Desværre forholder det sig sådan, at sukker ikke udelukkende er velsmagende. Sukker har også en række ulemper, der kommer, hvis man spiser for meget af det, heriblandt søvnløshed, træthed og koncentrationsbesvær.

Stort set alle danskere er udemærket klar over, at sukker er en ingrediens, vi ikke skal have for meget af. Ikke desto mindre, så får rigtig mange af os alt for meget sukker i hverdagen. Dette giver ikke alene helbredsmæssige udfordringer, sukker gør os også afhængige.

Det er altså ikke kun størrelsen på vores mave og vægten, der er på spil. Det er vores helt overordnede helbred også. Her er 7 tegn på, at du spiser for meget sukker. Oplever du flere af tegnene på egen krop, så bør du nok overveje dine spisevaner endnu en gang.

Træthed

Oplever du ofte dage, hvor du aldrig rigtig vågner op? Dage, hvor man allerede midt på dagen sidder og føler trætheden komme, og gabende begynder så småt at melde sig allerede inden frokost. Kan du svare ja til ovenstående, så får du muligvis for meget sukker!

Når du spiser meget sukker, så vil din krop vænne sig til at basere sin energi på dit sukkerindtag. Dog er det en meget ustabil og kortvarig energikilde, der ikke kan holde dig kørende i længere tid. Du vil i dette tilfælde blot få lyst til mere sukker, og herefter begynder en ond cirkel af træthed og lyst til sukker.

Koncentrationsbesvær

Træthed og koncentrationsbesvær hænger ofte ret godt sammen. Derfor er det langt fra overraskende, at koncentrationsbesvær er endnu et tegn på, at du spiser for meget sukker. Faktisk skyldes din koncentrationsbesvær, at din krop ikke har overskud til andet end at tænke på mere sukker, hvis du spiser for meget sukker.

Man opdager dog ikke, at de har koncentrationsbesvær, hvis de i mange år har spist for meget sukker. Enten accepterer man blot, at ens evne til at fokusere ikke er i top, eller også kompenserer man ved at spise endnu mere sukker.

Humørsvingninger

Dit humør bliver i høj grad også påvirket af dit sukkerindtag. Indtagelse af store mængder sukker gør, at din hjerne får aktiveret nogle “belønnings” centre. Dette er dog et levn fra gammel tid, hvor kalorier og sukker ikke var noget, man altid havde nok af.

Derfor bliver hjernen automatisk glad, når du spiser mad, der indeholder store mængder kalorier og sukker. Dog er denne reaktion ikke videre konstruktiv i dag, hvor vi har adgang til uanede mængder sukker og fed mad.

Hudproblemer

Bøvler du meget med uren hud i form af bumser, talgknopper, hudorme osv, så skyldes det muligvis, at du spiser for meget sukker. For store mængder sukker går nemlig ind og forstyrrer dine hormoner, hvilket kan sætte gang i en masse processer, der udløser hudproblemer.

Søvnbesvær

Er du også en af dem, der elsker at bruge tiden mellem aftensmad og sengetid på at ligge på sofaen med en skål slik? Det skulle du måske stoppe med, ihvertfald hvis du gerne vil sove bedre. Igen er det dine hormoner, der bliver påvirket af sukkeret.

Sukkeret går ind og påvirker dine hormoner på en måde, der gør dig rastløs og urolig, hvilket kan føre til søvnbesvær eller nedsat kvalitet i din søvn.

Ustabilt blodsukker

Store mængder af sukker påvirker din sult og blodsukker utroligt meget. Ved et hyppigt indtag af solide mængder sukker, vil dit blodsukker stige og falde som en rutsjebanetur i Tivoli, hvilket kort fortalt betyder, at du umiddelbart efter indtaget vil få masser af energi, hvorefter du går helt død.

Dette gør, at du får lyst til endnu mere sukker. Giver du efter for denne trang, vil hele seancen gentage sig.

Ustabil vægt

Det kommer næppe som et chok for dig, at du tager på af for meget sukker. Dog er det mere i det, end bare de kalorier, der er i de sukkerholdige madvarer. Sukker påvirker som bekendt dine hormoner, hvilket har den kedelige effekt, at din forbrænding faktisk bliver nedsat.

Dette betyder i praksis, at du har mere end almindeligt svært ved at opretholde en nogenlunde forbrænding ved hyppigt indtag af store mængder sukker.

Tak til ProRengøring
Tak til ProRengøring for deres støtte i forbindelse med udarbejdelsen af denne artikel. ProRengøring er et af lendets førende leverandørere af erhvervsrengøring.